fbpx
Jurajski Klimat - portal informacyjno - turystyczny

75 lat Aeroklubu Częstochowskiego

75 lat Aeroklubu Częstochowskiego

Janusz Darocha, Włodzimierz Skalik, Jerzy Ostrowski oraz ostatnio Patrycja Pacak i Marcin Skalik, to osoby, które sprawiły, że o Aeroklubie Częstochowskim zaczęło być głośno nie tylko w Polsce, ale i zagranicą. Są oni lub byli jego członkami, a jednocześnie także mistrzami Europy, Polski czy świata w dziedzinach lotnictwa, które szkolili na nieodległym lotnisku Rudniki. W tym roku Aeroklub Częstochowski obchodzi 75-lecie istnienia.

 

Początki lokalnego Aeroklubu sięgają 1945 r. Dokładnie 10 listopada w gabinecie ówczesnego prezydenta miasta Tadeusza Wolańskiego podjęto decyzję o jego powstaniu. Władze miasta oddały na potrzeby ACz budynek przy ul. Ochotników Wojennych. Aeroklub otrzymał również z demobilu wojskowego dwa samoloty Po-2 oraz trzy samoloty Piper L4, znalezione w magazynach częstochowskich poniemieckie szybowce i inny sprzęt lotniskowy oraz wsparcie finansowe z ówczesnego Ministerstwa Komunikacji. Od tego momentu Aeroklubu  zaczął prężnie działać.

 

Już kilka miesięcy później w Aeroklubie powstaje Ośrodek Szkolenia Szybowcowego Ministerstwa Komunikacji  na Górze Osona, który ma do dyspozycji 6 szybowców. Natomiast 1 września  1948 roku na lotnisku na Kucelinie zorganizowano pokazy lotnicze z okazji święta lotnictwa. Oglądało je ponad 10000 mieszkańców Częstochowy i okolic.

 

Warto w tym momencie przypomnieć, że korzenie częstochowskiego lotnictwa sięgają roku 1912. Wtedy pionierzy lotnictwa Michał Scipio del Campo i Bolesław Kamieński dokonywali pierwszych lotów nad Częstochową. Zapewne ze zdziwieniem młodsi czytelnicy mogą przyjąć fakt istnienia lotniska na Kucelinie, które od 1928 roku do 1953 r działało na terenach obecnie Huty Częstochowa. Miało ono kształt zbliżony do kwadratu o boku długości kilometra. Przy szosie zbudowano drewniany hangar o wymiarach 28 na 6,5 m, na którym namalowano wielkie litery „LOPP”, a nad nimi – balon z szachownicą. Była też stacja benzynowa. Obiekt często gościł rajdy lotnicze, więc częstochowianie mieli okazję oglądać wiele asów przestworzy, wśród nich Franciszka Żwirkę i Stanisława Wigurę.

 

Największą międzywojenną uroczystością na lotnisku Kucelin było przekazanie wojsku samolotu typu RWD o wartości 20 tys. zł, ufundowanego przez pracowników koncernu Modrzejów-Hantke, do którego należała rakowska huta. Po wojnie z Kucelina znów zaczęły się wzbijać samoloty cywilne, jednak w 1953 r. lotnisko przeniesiono do Rudnik a hangar zburzono. Działalność Aeroklubu wtedy zawieszono. W 2014 roku na placu koło hutniczej walcowni – który w 2013 roku otrzymał nazwę Skwer Lotników – odsłonięto obelisk upamiętniający istniejące w tym właśnie miejscu pierwsze częstochowskie lotnisko. Natomiast Aeroklub Częstochowski reaktywował się w 1957 roku z inicjatywy grupy młodych lotników, pod przywództwem Sławomira Rozanowa, którzy uzyskali zgodę wojska na wspólne użytkowanie lotniska Rudniki.

 

Lotnisko Rudniki, które obecnie należy do ACz, ma równie ciekawą historię, jak to na Kucelinie. Wybudowało je w 1940 roku Luftwaffe. W Rudnikach powstała Luftkriegschule IX, jednostka działająca od listopada 1942 roku do lipca 1944 roku. Następnie utworzono Segelfliegerschule der Luftwaffe Tschenstochau. Tam właśnie prowadzono szkolenie szybowcowe, za wyciągarką szybowcową lub na holu. Ciekawostką niewątpliwie jest fakt, że podczas swojej wizyty w Częstochowie, odlatywał z niego w 1961 roku radziecki kosmonauta Jurij Gagarin, który jako pierwszy człowiek był w przestrzeni kosmicznej. W 1983 roku przez jeden sezon w okresie letnim istniało tu połączenie lotnicze, które obsługiwały PLL LOT.

 

Stopniowo, mając swoje lotnisko Aeroklub Częstochowski rozwijał się. Powstał tutaj

pionierski w Polsce ośrodek lotniarstwa, którego czołowymi konstruktorami i lotniarzami byli J.Lutkowski i A.Mądrzyk. W późniejszym czasie ACz organizuje „Modelarskie mistrzostwa świata”, w trakcie których Jerzy Ostrowski, członek Aeroklubu, został pierwszym częstochowskim mistrzem świata w tej dziedzinie.

 

Zasadniczym przełomem w historii Acz były lata 80. XX w. Wtedy swoje pierwsze sukcesy odnoszą lotnicy samolotowi – Janusz Darocha i Włodzimierz Skalik. Brawurowo wchodzą oni do polskiej, europejskiej i światowej elity w lataniu precyzyjnym, utrwalając na długie lata prymat polskich i częstochowskich lotników w tej dyscyplinie. Dziś tę tradycję przejął syn Włodzimierza Skalika, Marcin. Sukcesy odnoszą też szybownicy, wychowankowie Aeroklubu: Tadeusz Jacniacki oraz Patrycja Pacak (pierwsza kobieta z tytułem Mistrza Świata w Akrobacji Szybowcowej w klasie Advanced). Ogółem aeroklubowi piloci zdobyli co najmniej 60 medali indywidualnych i drużynowych na mistrzostwach świata i Europy.

 

Obecnie w Aeroklubie działają sekcje: samolotowa, śmigłowcowa,szybowcowa, paralotniowa i modelarska. Aeroklub prowadzi też szkolenia spadochroniarskie, a liczba jego członków przekracza 500.

 

Na koniec kolejna ciekawostka – w 2018 roku lotnisko Rudniki, było miejscem planu filmowego. Powstały tu zdjęcia do filmu „Kurier”.

 

Magda Fijołek

Źródło;

Aeroklub Częstochowa